Devrenin Çalışması:
İleri butonuna bastığımızda I kontaktörü, I kontaktörünün kapanan kontağı üzerinden λ kontaktörü ve zaman rölesi (ZR1) enerjilenir. I kontaktörü kumanda devresindeki kontağını kapatarak mühürleme yapar, aynı zamanda güç devresindeki kontaklarını kapatarak motor uçlarına sırasıyla R-S-T fazları ulaşır. λ kontaktörü de güç devresindeki kontaklarını kapatır. X,Y,Z uçları köprülendiği için motor yıldız bağlı olarak İLERİ yönde dönmeye başlar. Zaman rölesi (ZR1) ayarlanan süreye ulaştığında λ kontaktörünün önündeki kontağını açarak λ kontaktörünü devreden çıkarır. Ve Δ Kontaktörünün önündeki kontağını kapatır.Δ kontaktörü enerjilenir, kumanda devresindeki açık kontağını kapatarak mühürlemesini yapar ZR1 ide devreden çıkarır. Aynı zamanda güç devresindeki kontaklarını kapatır ve motor Δ bağlı olarak çalışmasına devam eder.
Yıldız Üçgen yol verilen motorlarda dinamik frenleme yapılırken motor uçlarına Doğru Akım uygulandığında sargılardan akım geçebilmesi için sargıların tekrardan yıldız veya üçgen bağlanması gerekir, bu işlem DF kontaktörünün açık kontakları ile yapılır. (bu devrede λ bağlanmıştır)
Bu devrede güç devresinde herhengi bir kısa devre durumu oluşmaması için; frenleme devresi kontaktörü (DF) ile yol verme devresi kontaktörlerine (I,G ve bu devre için özellikle Δ) elektriksel kilitleme uygulanmıştır.
Stop butonuna bastığımızda önce JOG butonun kapalı kontağı açılarak I kontaktörünün, ayrıca enerjili olan λ veya Δ kontaktörünün enerjisi kesilir, dolayısı ile motorun enerjisi de kesilir. Devamında ise JOG butonun açık kontağı kapanarak bu kontak üzerinden ZR2 (zaman rölesi enerjilenip saymaya başlar.) Aynı anda DF (Dinamik Frenleme) kontaktörü de enerjilenir, JOG butonu altındaki kontağını kapatarak mühürleme yapar. Aynı zamanda güç devresi üzerindeki DF kontaklarını kapatarak motor uçlarına λ bağlı olarak Doğru Akım uygulanmış olur ve motor Dinamik frenleme yaparak hemen durur. ZR2 ayarlanan süre sonunda DF kontaktörünün önündeki kontağını açarak görevi biten DF kontaktörünü devreden çıkarır. DF kontaktörü kontaklarını açarak motora uygulanan Doğru Akımı kesmiş olur.
Geri butonuna bastığımızda veya geri çalışırken durdurmada da benzer şekilde çalışır.
Motor uçlarına uygulanan Doğru Akımın değeri frenleme anındaki λ veya Δ bağlantısına göre hesaplanarak uygun seçilmelidir. Aksi takdirde ya motor sargılarına zarar veririz yada iyi bir frenleme elde edemeyiz.
0 Yorumlar