Devrenin Çalışması:
Ani durdurma devresinde ani durdurma anahtarı olarak merkezkaç (santrifüj) anahtar kullanılır. Bu anahtar kontak ve mekanizma kısmı olarak iki parçadan oluşur. Mekanizma kısmında yaylı kanatcıklar ve disk bulunur. Merkezkaç anahtarın kontak kısmı motor kanadına monte edilir, disk ve yaylı kanatcıklar ise rotor miline monte edilir. Normalde kapalı olan kanatcıklar rotor belli bir hıza ulaştığında merkezkaç etkisiyle yay kuvvetini yenerek kanatcıkları açar, açılan kanatcıklar diski hareket ettirir, hareket eden disk te kontakların konumunu değiştirir. (ani durdurma devresinde açık kontağı kullanılır. Kontaklar; rotor beirli bir devrin üzerine çıktığında kapanır gene belirli bir devrin altına düştüğünde tekrar kapanır)
Ani durdurma devresinde motoru hızlıca durdurmak için faz sırası değiştirilerek motor duruncaya kadar (bu çok kısa bir süredir) ters yönde dönecek şekilde üç fazlı gerilim uygulanır
Devrede start butonuna bastığımızda I kontaktörü enerjilenir mühürlemesini yapar, güç devresindeki kontaklarını kapatarak motor uçlarına sırasıyla RST fazları uygulanmış olur. Motor ileri yönde dönmeye başlar. Motor hızını aldığında ani durdurma anahtarının kontağı kapanır. Fakat G kontaktörünün önündeki I kontaktörünün kontağı açıldığı için G enerjilenmez.
Stop butonuna bastığımızda I kontaktörünün enerjisi kesilir dolayısıyla motorun enerjisi de kesilir. G kontaktörünün önündeki I kontağı tekrar kapanır ve ani durdurma anahtarının kapanan kontağı üzerinden G kontaktörü enerjilenir. G kontaktörü güç devresindeki kontaklarını kapatarak motor uçlarına bu kez sırasıyla TSR fazları uygulanır. Motor ters yönde dönebilmesi için ani bir şekilde durması gerekir. Motor yavaşladığında ani durdurma anahtarı kontağını açar ve G kontaktörünün enerjisini keser, motorun enerjisi de kesilmiş olur.
0 Yorumlar