Devrenin Çalışması:
Bu devrede iki adet Zaman Rölesi kullanılmıştır bunlardan ZR1 motorun λ çalışma süresini, ZR2 ise motoru frenlerken Doğru Akımın motora uygulanacağı süreyi belirler.
Start butonuna bastığımızda M kontaktörü, λ kontaktörü ve ZR1 enerjilenir. M kontaktörü kumanda devresindeki kontağını kapatarak mühürleme yapar, aynı zamanda güç devresindeki kontaklarını kapatarak motor enerjilenir. λ kontaktörü de güç devresindeki kontaklarını kapatır. Motorun X,Y,Z uçları köprülendiği için motor yıldız bağlı olarak dönmeye başlar.
ZR1 ayarlanan süreye ulaştığında λ kontaktörünün önündeki kontağını açarak λ kontaktörünü devreden çıkarır. Ve Δ Kontaktörünün önündeki kontağını kapatır. Δ kontaktörü enerjilenir, kumanda devresindeki açık kontağını kapatarak mühürlemesini yapar aynı zamanda güç devresindeki kontaklarını kapatır ve motor Δ bağlı olarak çalışmasına devam eder. Δ kontaktörü ZR1 in önündeki kontağını açarak görevi biten ZR1 i devreden çıkarır.
Yıldız Üçgen yol verilen motorlarda dinamik frenleme yapılırken motor uçlarına Doğru Akım uygulandığında sargılardan akım geçebilmesi için sargıların tekrardan yıldız veya üçgen bağlanması gerekir, bu işlem DF kontaktörünün açık kontakları ile yapılır. (bu devrede λ bağlanmıştır)
Bu devrede güç devresinde herhengi bir kısa devre durumu oluşmaması için; frenleme devresi kontaktörü (DF) ile yol verme devresi kontaktörlerine (M ve bu devre için özellikle Δ) elektriksel kilitleme uygulanmıştır.
Stop butonuna bastığımızda önce JOG butonun kapalı kontağı açılarak M kontaktörünün, ayrıca enerjili olan λ veya Δ kontaktörünün enerjisi kesilir, dolayısı ile motorun enerjisi de kesilir. Devamında ise JOG butonun açık kontağı kapanarak bu kontak üzerinden ZR2 (zaman rölesi enerjilenip saymaya başlar.) Aynı anda DF (Dinamik Frenleme) kontaktörü de enerjilenir, JOG butonu altındaki kontağını kapatarak mühürleme yapar. Aynı zamanda güç devresi üzerindeki DF kontaklarını kapatarak motor uçlarına λ bağlı olarak Doğru Akım uygulanmış olur ve motor Dinamik frenleme yaparak hemen durur. ZR2 ayarlanan süre sonunda DF kontaktörünün önündeki kontağını açarak görevi biten DF kontaktörünü devreden çıkarır. DF kontaktörü kontaklarını açarak motora uygulanan Doğru Akımı kesmiş olur.
Motor uçlarına uygulanan Doğru Akımın değeri frenleme anındaki λ veya Δ bağlantısına göre hesaplanarak uygun seçilmelidir. Aksi takdirde ya motor sargılarına zarar veririz yada iyi bir frenleme elde edemeyiz.
0 Yorumlar