dinamik frenleme

3 fazlı asenkron motorun dinamik frenlenmesi


      Devrenin Çalışması:

    Dinamik frenleme; motorun enerjisi kesildikten sonra uçlarına DoÄŸru Akım uygulayarak yapılır. Motor uçlarına DoÄŸru Akım uyguladığımızda stator sargılarında sabit bir manyetik alan oluÅŸur. Hareketini devam ettirmek isteyen rotor çubukları bu manyetik alan kuvvet çizgilerini keser. Bu durum da rotorda da manyetik alan oluÅŸur. Bu iki manyetik alanın etkileÅŸimi (zıt kutuplar birbirini çeker) sonucu motor hiç bir mekanik destek olmadan frenlenmiÅŸ olur.

    Dinamik frenleme devrelerinde motorun üç faz beslemesini saÄŸlayan kontaktör ile DoÄŸru Akım beslemesini saÄŸlayan kontaktör kısa devre oluÅŸmaması için kesinlikle aynı anda enerjili kalmamalıdırlar, bunun için bu kontaktörlere karşılıklı olarak elektriksel kilitleme yapılır.

    Devrede start butonuna bastığımızda M kontaktörü enerjilenir mühürlemesini yapar, güç devresindeki kontaklarını kapatır ve motor çalışmaya baÅŸlar.

    Stop butonuna bastığımızda önce JOG butonun kapalı kontağı açılarak M kontaktörünün enerjisi kesilir, dolayısı ile motorun enerjisi de kesilir. Devamında ise JOG butonun açık kontağı kapanarak bu kontak üzerinden DF (Dinamik Frenleme) kontaktörü enerjilenir. Bu durumda da DF kontakları kapanarak motor uçlarına DoÄŸru Akım uygulanmış olur ve motor Dinamik frenleme yaparak hemen durur.Bu devrede motor tamamen durana kadar elimizi stop butonundan çekmemeliyiz. Bunun için bu devrelerde genellikle Zaman Rölesi kullanılır.

    Motor uçlarına uygulanan DoÄŸru Akımın deÄŸeri uygun seçilmelidir. Aksi takdirde ya motor sargılarına zarar veririz yada iyi bir frenleme elde edemeyiz.

Animasyon için tıklayınız...


Yorum Gönder

0 Yorumlar