Devrenin Çalışması:
Dinamik frenleme; motorun enerjisi kesildikten sonra uçlarına Doğru Akım uygulayarak yapılır. Motor uçlarına Doğru Akım uyguladığımızda stator sargılarında sabit bir manyetik alan oluşur. Hareketini devam ettirmek isteyen rotor çubukları bu manyetik alan kuvvet çizgilerini keser. Bu durum da rotorda da manyetik alan oluşur. Bu iki manyetik alanın etkileşimi (zıt kutuplar birbirini çeker) sonucu motor hiç bir mekanik destek olmadan frenlenmiş olur.
Dinamik frenleme devrelerinde motorun üç faz beslemesini sağlayan kontaktör ile Doğru Akım beslemesini sağlayan kontaktör kısa devre oluşmaması için kesinlikle aynı anda enerjili kalmamalıdırlar, bunun için bu kontaktörlere karşılıklı olarak elektriksel kilitleme yapılır.
Devrede start butonuna bastığımızda M kontaktörü enerjilenir mühürlemesini yapar, güç devresindeki kontaklarını kapatır ve motor çalışmaya başlar.
Stop butonuna bastığımızda önce JOG butonun kapalı kontağı açılarak M kontaktörünün enerjisi kesilir, dolayısı ile motorun enerjisi de kesilir. Devamında ise JOG butonun açık kontağı kapanarak bu kontak üzerinden DF (Dinamik Frenleme) kontaktörü enerjilenir. Bu durumda da DF kontakları kapanarak motor uçlarına Doğru Akım uygulanmış olur ve motor Dinamik frenleme yaparak hemen durur.Bu devrede motor tamamen durana kadar elimizi stop butonundan çekmemeliyiz. Bunun için bu devrelerde genellikle Zaman Rölesi kullanılır.
Motor uçlarına uygulanan Doğru Akımın değeri uygun seçilmelidir. Aksi takdirde ya motor sargılarına zarar veririz yada iyi bir frenleme elde edemeyiz.
Animasyon için tıklayınız...
0 Yorumlar